Skromný příspěvek do diskuze

Původně jsem měl v plánu jen reagovat na diskuzi. Po pár hodinách se z toho ale v průběhu nedělního odpoledne a pondělního dopoledne vyvinul tak dlouhý příspěvek, že jeho publikování v Dotazech by bylo prachobyčejným spamem. Nuže, rozhodl jsem se vypsat své úvahy v tomto článku (a projednou jsem se vykašlal na grafiku, na kterou si normálně v článcích potrpím :-)). Týkají se především nováčků a jejich udržení.

Propagace

Nemám k dispozici konkrétní čísla, nepochybuji ale o tom, že registrací už zdaleka není tolik jako kdysi. Klíč k lepší propagaci Brejku zřejmě leží na sociálních sítích a tam já se téměř nepohybuji. Proto ani k tomuto (bohužel) nemám moc co napsat. Uvést jej však bylo potřeba, protože přivést lidi do hry je výchozím bodem.

Snad jen jeden nápad – přemýšlelo se někdy o možnosti přihlašovat se na Brejk přes Facebook/Google/atd. Pomocí již vytvořených účtů v těchto službách. Vím, že to zmíněné stránky umožňují. A do určité míry by to zrychlilo a zpříjemnilo registraci (alespoň pro jedince aktivní na soc. sítích).

Udržení manažerů

Když už člověka na Brejk nalákáme, musíme ho udržet. Je docela oříšek podívat se na hru očima nováčka, když jí člověk hraje dlouhé roky (v mém případě dohromady přes šest let). Přesto se pokusím.

1. Akce, akce, akce

Jako nováček v prvních dnech projdu tutoriál, rozestavím stadion, nakoupím první hráče. Domluvím přáteláky. Koumám nad sestavou. První týden, dva dobré. Jenže pak se intervaly staveb začnou prodlužovat. Peníze dochází, kádr se do značné míry na nějakou dobu ustálí. A přichází otázka, proč se na Brejk přes den přihlašovat? Stavby probíhají, na burze není proč (a leckde ani co) hledat, ani do diskuzí se nováčci moc nekoukají. Ligové zápasy budou hrát často jen proti anonymním TBM. Z toho mi plyne závěr, že nováčka může Brejk po dvou třech týdnech klidně přestat bavit. Přes den tady totiž není co dělat.

Myslím, že potřebujeme právě do běžného dne dostat trochu více „akce“. O tréninkových zápasech se již tuším uvažuje. Měla by ale vzniknout také možnost hrát přáteláky kdykoli (bez finančního profitu, klidně omezit jejich max. počet během dne), rychlé turnaje, které se odehrají třeba během víkendu. Kreativnější jedince jistě napadnou i další aktivity. Samozřejmě, jen tohle Brejk nespasí. Ale je to po mém soudu krok vpřed v honbě za dobou, která nám nezadržitelně uniká.

2. Komunikace

Pokud se nepletu, před pár lety se probírala myšlenka na zřízení funkce jakýchsi mentorů. Starších manažerů, kteří budou k ruce nováčkům. Nápad se vytratil a do určité míry dnes absenci mentorů supluje tutoriál + záložka „rady nováčkům“, případně akce přiveď kamaráda. I tak bych návrh na vytvoření skupiny rádců nezatracoval. Hraje řada lidí, kteří mají čas a přihlašují se během dne několikrát. Nováček projde tutoriál, může pročíst nápovědu. Když ho ale aktivně osloví konkrétní člověk, může z toho jen profitovat. Zejména v „krizových“ prvních dnech a týdnech kariéry, kdy nás řada nováčků opouští. Nikoho nebaví probírat se kilometry textů. Hrajeme online manažer, kontakt s ostatními je nedílná součást zážitku. A my musíme jít nově příchozím aktivně a cíleně naproti.

3. Tempo

Třetí bod souvisí s oběma předchozími. Mám dojem, že systém hry, ono pomalé tempo - člověk tady málo co může dělat tak říkajíc v reálném čase, na zásadní věci se čeká do přepočtu - je v kombinaci s určitým „vzduchoprázdem“, které jsem naznačil v prvním bodě, největší překážkou v udržení nových manažerů.

Fungovalo to kdysi, dnes už to v takovém rozsahu zkrátka nefunguje. Tomáš Vybíral na diskuzi napsal, že „(…) se jasně ukázalo, že žádný velký množství lidí sem prostě už nedostaneš, to není brejkem, to je dobou, to je jasně daný fakt“. Mám podobný pocit. Doba prostě Brejku nepřeje. Což neznamená, že by byl špatně vymyšlený. Vymyšlený je dobře, jen už moc nezapadá do současnosti. Před x lety dokázal přitáhnout stovky a stovky manažerů, ale hráčská základna na internetu se za tu dobu změnila.

Brejk vždy zůstane v mantinelech hlavních přepočtů, tím jsem si jistý. Je ale potřeba se postarat, abychom to čekání a pomalejší tempo něčím vykompenzovali. Ať už to bude více možností, co dělat přes den, nebo skutečně aktivní komunikace s nováčky.

4. Vzhled

Na diskuzi se často uvádí potřeba mobilní aplikace. Fajn nápad, i když z pohledu vývojáře nepochybně ne úplně snadno realizovatelný. Já si říkám, zda by místo aplikace pro Android, iOS, Win apod. nestačilo upravit web do poněkud „responzivnější“ podoby. Tedy ne, že by tahle úprava snad byla o mnoho jednodušší než vývoj aplikace. Také bude stát hodně úsilí. Ale vidím to jako mnohem flexibilnější řešení. Je pravda, že řada z nás (včetně mě) už na Brejk přichází skrze mobily nebo tablety. A je pravda, že i v současné podobě se na těchto zařízeních dá ovládat. Ale ruku na srdce – nešlo by to lépe? To, co stačí nám (léta hrajícím, a tedy velmi odolným :-D), nemusí/nebude stačit „modernímu“ hráči.

To proklaté slučování zemí

Tady už se z vod nováčkovských dostávám spíše do oblasti potíží současné komunity. Krátce k tomu. Hill se vyjádřil takto:

„Jenže nevěřím tomu, že zeštíhlení Brejku přinese ovoce. Dost lidí odejde a zanedlouho budeme na tom stejně, jen s menším Brejkem. A z marketingového hlediska je toto uvažování také mimo. Manažer jakékoliv firmy nesmí uvažovat stylem "zboží nejde na odbyt, omezíme výrobu", ale "zboží nejde na odbyt, budeme hledat nové trhy".“

Musím přiznat, že vlastně nesouhlasím. Sám jsem byl dlouho zarytým odpůrcem slučování zemí. Jednu dobu by mě takový krok možná i donutil z Brejku úplně odejít. Jenže časy se mění.

Zboží nejde na odbyt, budeme hledat nové trhy. Kde?

Pokud to vezmeme globálně, rád bych apeloval na to, abychom se vykašlali na velké projekty typu angličtina. Pro mě byl Brejk vždy takový "rodinný" manažer, jakkoli to slovní spojení zní asi hloupě. S československou komunitou, diskuzí, články. Tím byl pro mě Brejk (a stále je) charakteristický. A tím je myslím na poli online manažerů také cenný. Brejk nikdy nebude světový manažer, hýčkejme si raději česko-slovenské publikum.

Za předpokladu, že zůstaneme v ČR a SR – kde v rámci těchto zemí hledat nová odbytiště?  Klíčová je zřejmě reklama na internetu. Ať už na sociálních sítích, nebo fotbalových webech. Propagace – zaklínadlo tolikrát v diskuzích omílané. Věc, která se prostě musí dělat, jen se ještě nepřišlo na to, jak to dělat efektivně.

Nu, a s nejistými výsledky propagace se mi jeví jako docela rozumné znovu začít uvažovat o redukci počtu zemí. K čemu ještě 32 států? Kvůli nostalgii? Důvěře v lepší zítřky? Reprezentaci?

Bylo by dobré znovu oslovit širokou Brejkovou veřejnost, jak se k tomu staví. Já, jako dřívější odpůrce slučování, už dnes vidím redukci spíše pozitivně. Znovuoživíme konkurenci, burzu, reprezentace zase dostane trochu smysl. A pokud Brejk obživne a přiteče proud nových lidí? Jedině dobře, pak ale můžeme země rozšiřovat vertikálně (do hloubky), nikoli horizontálně (co do počtu).

Jakkoli by sestěhování samozřejmě nebyl „administrativně“ jednoduchý úkol (třeba vzhledem k B-týmům), měli bychom o něm uvažovat. Mimochodem, kolik už je to let, co byly zavedeny B-týmy? Myslím, že pět. Už před pěti lety byl tedy Brejk postižen klesáním počtu manažerů. A klesáme dodnes.

*****

Nebudu se zde věnovat opravám, změnám a novinkám, které již probíhají. Případně jsou v jízdním řádu. O těch se dá diskutovat zase jinde.

Tolik tedy myšlenky, které mi jako dlouholetému hráči Brejku probleskly hlavou v poslední době. Nikdy jsem nebyl mistr velkých plánů a budovatel skvělých koncepcí. Neznám bohužel lék na bolesti Brejku. Chtěl jsem ale v této chvíli, kdy se k tématu vyjadřuje řada lidí, také přispět do diskuze.

Na závěr už jen popřát Hillovi dostatek energie a odvahy ke změnám, a nám ostatním, abychom na Brejku ještě nějaký pátek hráli.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Poznámka pod čarou: Nějak jsem znervózněl, vždy jsem vydával jen informativní články o turnajích a Chile. Vlastní výplody nikdy. Článek dlouhý, ošklivý... Snad to ještě ke všemu není jen opakování stokrát řečeného. Alespoň jedna originální myšlenka, snad se tam najde. :-)